lördag 3 april 2010

Snösök dag 3

I torsdags var sista kurs tillfället för snösök och vi var bara tre st. Jag började som figurant. Låg i en jätte mysig liten grop på backen i skogen. Tydligen lite lurig eftersom de andra groparna varit i drivor... Jag hade hela kroppen, förutom huvud och axlar under snön, över huvudet hade jag granris, ett lakan och sedan snö. Ett alldeles eget litet ide! Låg där å hade det skönt ända tills jag kom på att jag var väldigt(!) bra gömd, tänk om någon skulle råka trampa på mitt huvud?!

Första hunden kom å det gick bra, hade alla kroppsdelar i behåll efter att hon grävt fram mig. Andra hunden som skulle leta upp mig var en rottis, en ganska stor en. Jag hörde hur han kom farande, kände lukten av mig och började gräva. Det var lite knepigt eftersom lakanet var i vägen. Så han testade på ett annat ställe vilket resulterade i att granris, lakan och snö rasade ner över mitt huvud och min arm. Helt plötsligt var det inte alls mysigt att ligga där. Jag var fast och behövde verkligen bli framgrävd! Men istället slutade han gräva å började skälla som en tok. Hans husse hade tydligen inte kommit ännu. Så jag låg där tills jag fått rottis hannen att gräva fram min arm, då kunde jag åla mig fram! Det är lite kämpigt att vara figurant ibland!

Efter det var det Signes tur, hon var super taggad. Vi började med ett sök ganska nära den aktuella figgen. Hon hittade honom lätt som en plätt! Andra söket var mycket längre än något vi gjort tidigare. Hon jobbade på jättebra! Jag hade henne i lina för att det skulle gå långsammare, så jag skulle kunna läsa henne lättre. Hon vindade så bra så, å det tog inte alls lång tid för henne att hitta figuranten. Min duktiga lilla hund! Så roligt att se hur hon har utvecklats, första gången grävde hon inte alls mycket, i torsdags grävde hon mycket mer intensivt och längre. Det var även en annan hund som följde med oss under det sista söket. Ett par gånger blev Signe lite distraherad av den men så fort jag påmint henne vad vi höll på med fortsatte hon snabbt att söka igen.
Vi har haft så kul å lärt oss så mycket, nu ska vi bara förtsätta träna!

7 kommentarer:

  1. Jo vi kommer med:) Har inte hört om det är hundra bestämt än. Busan kommer med har jag för mig men inte Danika. Vet inte hur pojkarna gör. Hoppas dom kan komma! Man vill ju se alla i kullen:)

    SvaraRadera
  2. Hej igen

    Visst är halvsyskonen söta ;)

    Vad häftigt det låter med ert snösök och vad kul att det fungerar såbra för Signe. :)

    SvaraRadera
  3. Vad duktig hon är, om ni visste vad jag skryter om henne här hemma :)Men det lät otäckt att vara under snön :( Ha det bra i Påsk

    SvaraRadera
  4. Halloj!
    Vad duktig hon är allra käraste lilla syster:)
    Här ska vi nästa vecka få söka på barmark igen om vi inte får nåt galet bakslag det ser vi fram emot...
    Kram

    SvaraRadera
  5. SÅ härligt att hon är så duktig, synd att kursen redan är slut, ni skulle kanske satsa på sökkurs? Massor med kramar på er från Maria och pappsen

    SvaraRadera
  6. Oj, vad ni har skoj i snön. Skulle visserligen inte vilja byta med dig och vara nergrävd i snö. Signe verkar ju vara jätteduktig. Det är så kul när allt faller på plats och våra älskade vänner förstår vad vi vill de ska göra. Ha det gott!
    Kramar från oss i Brunflo!

    SvaraRadera
  7. Hoppas det är rätt blog jag är inne på, går inte att komma in på din profil från mig, tack för din hälsning och ha en bra vecka, rkam

    SvaraRadera