lördag 6 mars 2010

Snösök dag 1

Snösök-hunden letar efter människor som ligger under snön.

Idag har vi varit på snösök för första gången. Det var -29 C när vi åkte hemifrån. Första bilen startade inte, andra bilen startade men bagageluckan var fast frusen så jag kunde inte flytta över buren till den. Signe fick istället åka i tygburen som numera är galet liten för henne. Men allt går! Trots bilstrul kom vi fram i tid, där var det bara -22. Solen låg på å temraturen steg fort som tur var...

Vi var tre hundekipage på två instruktörer, lyx! Till att börja med skulle hundarna få upp intresset för figuranterna, de andra människorna. Jag hade Signe i koppel, figuranten lekte med henne å sprang sedan å gömde sig bakom en bil, snöhög etc. Signe blev intresserad och ville rusa efter, precis då släppte jag henne och sa Sök. Hon rusade iväg till figuranten och fick massa beröm, godis och lek.
Vi bytte så vi fick nya figuranter hela tiden.
När de fattat att figuranterna var riktigt roliga att hitta grävde vi ner dom i snövallar. Hundarna skulle då först hitta var i vallen människan låg och sedan gräva fram den. Det gick bättre å bättre för varje gång. Signe blev riktigt trött å fick vila i bilen í omgångar och sedan ut å leta igen. Hon var riktigt duktig och vi hade jättekul båda två!!!
Nu är vi dödströtta...

10 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Det där lät jätteskoj! Duktigt verkar hon vara med den lilla damen.

    Har i princip bestämt att vi kommer till Östersund på utställning den 23 maj. Då måste vi träffas! Är så nyfiken på alla kullsyskonen:)

    SvaraRadera
  2. Förstår Signe blev trött av det:) låter som hon hade jätteskoj o ni med hoppas jag.

    Kram Busan med flock

    SvaraRadera
  3. Så spännande detta låter och lilla Signe är så duktig. Hur många gånger är denna kursen på? kram från Maria och pappsen Ace

    SvaraRadera
  4. Vilken duktig tjej ni har. Mamma Tuva älskar också att träna sök, men hon har aldrig testat snösök. Det verkar vara kul!
    Kramar från oss i Brunflo.

    SvaraRadera
  5. Vad kul med snösök!! :)

    Tack för hälsningen. Hoppas att det går nu för mig att skriva tillbaka.. :)
    /Sven

    SvaraRadera
  6. Det var inga tecken som behövde fyllas i. bara att fylla i namn och hemsida. :)

    SvaraRadera
  7. Så spännande att få lära sig söka i snö. Tänk vad nytta ni kan göra när ni är färdigutbildade!
    Märta

    SvaraRadera
  8. Åhh vad skoj om ni också skulle ställa! Nej har ingen kunskap alls om den domaren så jag vet inte vad han vill ha för tollare.

    När blir nästa kurstillfälle?

    Kram från oss

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    Ja visst är dom fantastiska ibland djuren:)
    Det är vittringspinnar, dom där har jag köpt på Teba. Men man kan tillverka själv med. Är väl ca 1x1x10 cm skulle jag tro. Jag kokar pinnarna, förvarar dom i en plastpåse i frysen och är noga med att inte ta på dom med händerna. Amvänder en plastpåse eller en tång när jag rör vid dom. Sen kokar jag dom med jämna mellanrum.

    Jag är nöjd med kameran, har inte varit på kursen ännu dock. Den är lite otymplig att ha med sig och man kan inte filma med den. I övrigt är jag nöjd.

    Vad funderar du på för kamera?

    Ha en trevlig kväll.
    Kram från oss

    SvaraRadera